Last van sport-gerelateerde maag-darmklachten?

 In Nutrition, Sportvoeding, Supplementen, Voeding

Altijd een wc-rol mee
Een jaar geleden had ik een atleet op consult die tijdens zijn dagelijkse 10 km ochtend loop bij ongeveer 3 km de bosjes in moest, omdat hij z’n ontlasting niet meer kon inhouden. “Op een gegeven moment had ik dagelijks een wc-rol mee” vertelde hij.  Ook tijdens zijn krachttraining moest hij na 10 minuten weer rennen naar het toilet. 
– Door (sport) diëtist Angela Oosterling van Body Masters

Schaamte onder de sporters
30-50% van de atleten hebben last van dit soort maag-darm-klachten tijdens training. Sporters durven dit vaak niet openlijk te vertellen. Het is iets wat aandacht mag krijgen, want het is vaak een oorzaak voor vermindering van sportprestatie!  Schaam je niet, het komt vaker voor dan je denkt en er zijn hier oplossingen voor!
Voordat je begint met sport-specifieke voeding en met eventuele oplossingen, check altijd eerst jouw basisvoeding. Dit is jouw fundament voor optimale sportprestaties. Het advies is om dit samen met jouw sportdiëtist te doen. 

Welke oplossingen kun je uitproberen?

  • Darmen trainen met sport-specifieke voeding. Je kan je darmen “trainen” om steeds meer koolhydraten te tolereren/gebruiken tijdens sport. Dit wil je langzaam opbouwen.
  • Sportsupplementen. Als je van plan bent om sportsupplementen te gebruiken (sportgel, sportdranken, cafeïne etc.), zorg er dan voor dat je dit tijdens trainingen doet. Het kan zo zijn dat je gevoelig reageert op 1 merk sportsupplement en op een andere weer niet. Je wil dit niet gaan uitzoeken als je moet presteren tijdens een wedstrijd.
  • Kortdurende laag-FODMAP-dieet. Uit een recent onderzoek (Wiffin et al. Journal of the International Society of Sports Nutrition (2019) 16:1) bleek dat een kortdurende laag-FODMAP-dieet de sport-gerelateerde darmklachten verminderde bij gezonde hardlopers.
    Dit zou dus een mogelijke optie zijn (voor een korte periode naar jouw wedstrijd toe). Probeer dit onder begeleiding van een sportdiëtist uit om tekorten te voorkomen.
    Let op: als gezonde sporter ALLEEN uitproberen voor een korte periode! Een laag-FODMAP-dieet volgen kan op lange termijn gevolgen hebben voor de gezondheid van de darmen, omdat er behoorlijk wat producten worden weggelaten die normaal gesproken goed zijn voor onze darmflora.

Darmproblemen tijdens het trainen en kom je er niet uit? Wij helpen je graag verder. Check de website voor meer informatie rondom sportdiëtetiek of stuur een mailtje naar info@bodymasters.nl.

Building health and performance.
-Body Masters

Angela
Dietitian(RD, BSc), Sport performance dietitian (CSSD) and NSCA-CPT.

    Leave a Comment