6 gezonde leefstijl “hacks”

 In Nutrition, Voeding

Gezonde leefstijl “hacks”
Wij willen graag 6 makkelijke “gezonde leefstijl hacks” met je delen om je op weg te helpen naar een gezondere leefstijl.
“Hack?” De term hack, wordt in het Engels gebruikt als een term voor “oplossing” of “eromheen werken”. Makkelijke en slimme oplossingen dus 😉
– Door (sport) diëtist Angela Oosterling van Body Masters

  1. Wissel elke dag 1 maaltijd in voor een salade.
    …en met een salade bedoel ik geen voorgesneden ijsbergsla-mix, maar een grote kom gevuld met jouw favoriete (blad)groenten. Voeg daar ook een opscheplepel magere eiwitbron aan toe (het liefst plantaardig, bijvoorbeeld linzen, kikkererwten, tofu, falafel etc.) én vergeet je opscheplepel volkoren granen niet, bijvoorbeeld zilvervliesrijst, volkorenpasta, volkoren noedels, volkoren couscous etc.
    Ben je bezig met afvallen? Gebruik dan maximaal 1 eetlepel dressing, noten of zaden.
  2. Drink een glas water of thee als je zin hebt in iets “ongezonds”.
    Soms zit je met een zeurderige “trek in iets” die maar niet wil verdwijnen. Probeer eerst een glas water, thee of kop koffie. Works like a charm!
  3. Eet een stuk fruit als je giga honger hebt (…en nog moet koken).
    Je kent het wel, een hele dag druk geweest en met een gigantische honger thuiskomen. ‘’O, nee heh! Ook nog koken?!’’ denk je dan. Eet eerst een stuk fruit. Dit zal de ergste honger onderdrukken, zodat je vervolgens rustig kan nadenken over wat je gezonde maaltijd gaat worden.
    Je verhoogd hiermee ook nog eens je fruitinname!
  4. Geen calorieën uit dranken.
    Verspil geen calorieën aan dranken: vruchtensap/drank, frisdranken, latte ’s met siroop, limonade, suikerrijke thee, alcohol etc.
    “Wat?! Ook mijn favoriete latte niet?!” Kies voor een kleine latte met sojadrink of amandeldrink. Sommige zaken (bijvoorbeeld Starbucks) hebben ook suikervrije siropen.
  5. Eerst eten, daarna pas boodschappen doen.
    Voorkom onnodige (ongezonde) aankopen door eerst thuis te eten voordat je de supermarkt induikt.
    Als je geen honger hebt, ben je weerbaarder voor ongezonde ‘lokkertjes’.
  6. Lunch vergeten?
    Ga in dit geval naar jouw dichtstbijzijnde supermarkt en ga voor volkorenbrood met plantaardig beleg (hummus, vega kipfilet, vega boterhamworst etc.). Voeg hier ook nog iets van bladspinazie of veldsla aan toe en maak van je broodje een volwaardige sandwich! Iets zoets voor daarna? Bakje frambozen of blauwe bessen in je mandje!

Hopelijk helpen deze 5 hacks jou een beetje op weg naar een gezondere leefstijl. You got this!

Kan je wel wat meer hulp gebruiken? Stuur een mailtje naar info@bodymasters.nl als je behoefte hebt aan persoonlijk advies.

Building health and performance.
-Body Masters

Angela
Dietitian(RD, BSc), Sport performance dietitian (CSSD) and NSCA-CPT.

    Leave a Comment