Hoe overleef ik de feestdagen?

 In Nutrition, Voeding

Schade beperken
De feestdagen staan voor de deur en misschien heb je al vrede gesloten met de toekomstige extra kilo’s, maar misschien vind je het belangrijk om niet té veel aan te komen tijdens deze dagen.
Met deze 6 tips beperk je de schade.
– Door diëtist Angela Oosterling van Body Masters

  1. Eet je niet overvol
    De verleiding is groot, maar eet je buik niet he-le-maal rond. Stop met eten nog voordat je denkt vol te zitten. Zo kan je van alles proeven, maar hou je het tot een minimum… en zo hou je ook nog eens ruimte over voor het toetje!
  2. Blijf in beweging
    Probeer voordat je naar familie en vrienden gaat nog een trainingssessie in te plannen. Ga je liever niet naar de sportschool met de feestdagen? Blijf dan in ieder geval in beweging. Ga lekker met je familie en vrienden wandelen of doe een actief spelletje in de avond! Dansen is ook altijd leuk!
  3. Chef de cuisine
    Indien jijzelf verantwoordelijk bent voor het diner, kan je veel zelf in de hand houden. Dat is mooi! Zorg voor veel lekkere bijgerechten met groenten en kook met zo min mogelijk vet. Er hoeft echt niet overal ruime hoeveelheden olijfolie doorheen, ook al zegt Jamie Oliver van wel! 😉
  4. Schadebeperking
    Als je tijdens het feestelijk diner even nergens aan wil denken, doe dit dat voorafgaand aan het diner en de dagen erna wél! Je weet dat het diner net even wat meer suiker en vet bevat. Zorg er dan voor dat jouw ontbijt, lunch en tussendoortjes op de dag zelf en de dagen erna wat lager zitten in kilocalorieën (kcal).
  5. Ga niet met een lege maag aan tafel
    Wellicht heb je dit vaker gehoord: “ik heb de hele dag weinig gegeten, zodat ik extra ruimte over heb voor het diner”. Het probleem met deze gedachte is dat de kans op overeten gigantisch is. Je hoeft echt niet thuis al een hele maaltijd te eten, maar denk eens aan een schaaltje sojayoghurt met wat fruit vooraf. Licht, laag in kcal en rijk in plantaardige eiwitten en vezels, wat ervoor zorgt dat je eerder verzadigd raakt. Zo zit je niet met een rammelende maag aan tafel.
  6. Alcohol
    Een glas wijn bij het kerstdiner of een glas champagne op oudejaarsdag moet kunnen, maar overdrijf het niet. Een glas wijn bevat volgens standaarden 125-150 ml wijn. Je haalt dan 6-7 glazen uit 1 fles. Eerlijk gezegd lukt het ons nooit om 6 glazen uit een fles te halen, eerder 4… Ervan uitgaande dat je wél een normaal glas wijn kan uitschenken, houdt er dan rekening mee dat je dan gemiddeld 110 kcal per glas binnenkrijgt.

Als je het belangrijk vindt om niet te veel aan te komen tijdens de feestdagen, adviseer ik je om deze 6 tips in je achterhoofd te houden. Geniet, maar geniet met mate!

Wij wensen jullie allemaal fijne feestdagen toe!

Liefs,

Angela en Niels
Body Masters

Wil je na de feestdagen beginnen met het aanpassen van jouw voedingspatroon? Wil je afvallen? Neem dan contact op met Body Masters door een e-mail te sturen naar info@bodymasters.nl diëtist Angela helpt je graag verder. Voedingsbegeleiding wordt bij ons vergoed door jouw zorgverzekeraar. Check de website voor meer informatie: Body Masters

Angela
Dietitian(RD, BSc), Sport performance dietitian (CSSD) and NSCA-CPT.

    Leave a Comment