Cheat Day: een goed of slecht idee?

 In Nutrition, Voeding

Het idee klinkt fantastisch: één dag (cheat day) waarop je alles mag eten wat je wil in de hoeveelheden die je wil. Patat, burgers, shoarma, koekjes, pizza’s, snoep; alles mag. Tijdens een cheat day wordt over het algemeen gekozen voor producten die hoger zitten in vet en suiker. Anders zouden de maaltijden geen ‘’cheat meals’’ heten. De rest van de week moet wél volgens een strak regime van gezonde voeding en beweging. Dit alles met top resultaten wat betreft de lichaamssamenstelling: een lager vetpercentage en een hogere spiermassa. Toch?

Energiebalans
Als het jouw doel is om af te vallen, is de energiebalans belangrijk. Energie is simpel gezegd een ander woord voor kilocalorieën. Je wil een negatieve energiebalans creëren: méér verbranden dan wat er binnenkomt. Dit doe je door kilocalorieën (kcal) te verbranden met beweging én met een specifieke hoeveelheid gezonde voeding. Wat je over een langere periode doet, is belangrijk. Aan het eind van de week heb je een bepaalde hoeveelheid kcal gegeten én verbrand. Met een cheat day bestaat er een goede kans dat je aan het eind van de week alsnog in een (positieve) energiebalans eindigt, waardoor jouw lichaamssamenstelling hetzelfde blijft of zelfs verslechterd!              

Cheat day wel of niet doen?
Het probleem zit niet in dat je af en toe een vette hap eet. Sterker nog, om een gezond eetpatroon levenslang vol te houden (ook in je hoofd), kan zo nu en dan iets anders eten zelfs helpen. Als resultaten behalen op het gebied van jouw lichaamssamenstelling belangrijk voor je is, pak een cheat day dan anders aan: wissel een cheat DAY in voor een cheat MEAL! Je eet dus één keer in de week één maaltijd wat niet persé gunstig is voor jouw einddoel en dus niet de hele dag door.

Cheat meal op maat
De grootte van de cheat meal heeft voor de één grotere consequenties dan voor de ander. Dit heeft te maken met je doel, geslacht, hoeveelheid spiermassa, bewegingsintensiteit én je lichaamsoppervlakte. Bijvoorbeeld, Jan is 186 cm lang en Janna is 160 cm lang en ze zijn samen fanatiek begonnen met sporten om af te vallen. Theoretisch gezien mag Jan tijdens zijn cheat meal meer eten dan Janna, alleen al vanwege het verschil in lichaamsgrootte. Hij verbrand hierdoor meer. Een cheat meal van 1 grote dubbele burger met een grote friet en mayo heeft dus grotere consequenties voor Janna, dan voor Jan. Houdt dit in je achterhoofd en kies liever voor een cheat meal op maat.

 90/10
De cheat day is geen alleenheerser. Je kan er ook voor kiezen om in de ratio 80/20 gezond/ongezond te eten. Als je bezig bent om jouw lichaamssamenstelling te verbeteren of als je een topsporter/wedstrijdsporter bent, zou ik 90/10 aanraden. Zo zit je niet vast aan één specifieke dag in de week, maar bepaal je zelf wanneer je iets neemt wat geen basisvoedingsmiddel is.

Wil jij weten hoe je jouw lichaamssamenstelling kan verbeteren met behulp van de juiste voeding? Stuur dan een mailtje naar info@bodymasters.nl en vraag naar de opties. PS: Wist je dat jouw zorgverzekeraar een groot gedeelte van de voedingsbegeleiding bij ons vergoed? #noexcuses

Angela
Dietitian(RD, BSc), Sport performance dietitian (CSSD) and NSCA-CPT.

    Leave a Comment